Katalog

JAKOB Antriebstechnik GmbH

JAKOB Antriebstechnik GmbH

JAKOB Antriebstechnik GmbH

28.07.2022 10:07

System bezpieczeństwa wrzeciona silnika MS³

Do najczęstszych wypadków związanych z użytkowaniem obrabiarek należą awarie wrzeciona. Częstymi przyczynami są błędy w programowaniu, nieprawidłowo zdefiniowane narzędzia, zlekceważone kontury zakłóceń lub niezamierzona praca z dużą prędkością. Występujące siły są tak ogromne, że elementy wrzeciona silnika, ceramiczne łożyska wrzeciona, wały, enkodery, system mocowania i cała geometria maszyny mogą zostać naruszone lub nawet całkowicie zniszczone

Studium przypadku z RWTH Aachen pokazuje, że koszty napraw po kolizji w wysokości pięciocyfrowych kwot euro nie są rzadkością. Systemy antykolizyjne dla obrabiarek minimalizują uszkodzenia i zmniejszają czas przestoju oraz koszty napraw w przypadku kolizji. Mimo to tylko nieliczne obrabiarki posiadają w ogóle zabezpieczenie przed kolizją wrzeciona. Zwykle opiera się ono na elementach kompresyjnych, które działają jak zderzak samochodowy i w przypadku kolizji ulegają całkowitemu zniszczeniu.

Mimo że elementy wrzeciona pozostają nienaruszone, nadal dochodzi do przestojów. System ochrony wrzeciona silnika MS³ firmy JAKOB Antriebstechnik GmbH wykrywa kolizje za pomocą kilku czujników i zgłasza je elektronicznie do sterowania maszyny. W ten sposób osie posuwu obrabiarki mogą zostać zatrzymane poprzez takie działania jak hamowanie i cofanie napędów. Ale poza tym system ochrony wrzeciona silnika może natychmiast przerwać przepływ prądu na styku skrzyni wrzecionowej i wrzeciona silnika za pomocą odchylenia 3D w przypadku przeciążenia spowodowanego kolizją, nawet przed elektronicznym wyłącznikiem awaryjnym, mechanicznie i energetycznie autonomicznie. Ta skuteczna kombinacja mechanicznego systemu ochrony i aktywnego monitorowania czujników elektronicznych sprawia, że system przewyższa czysto elektroniczne systemy unikania kolizji i skutecznie chroni wrażliwe na wstrząsy elementy wrzeciona silnika przed szczytami dużych sił podczas kolizji. Powstałą energię kinetyczną zderzenia przechwytuje wbudowany amortyzator. Różnicę stanowi system podwójnego kołnierza z wbudowanymi magnesami trwałymi. Mogą one zagwarantować wymagane wysokie siły trzymania i sztywność. Podczas procesu rozłączania sprężyny kompresyjne prowadzą wrzeciono silnika, a następnie przywracają je do pierwotnej pozycji. Czas przestoju ogranicza się do wymiany narzędzi, dodatkowy serwis zewnętrzny nie jest już potrzebny. System jest samowystarczalny energetycznie, nie wymaga konserwacji i można go dostosować do wszystkich popularnych geometrii wrzeciona silnika.

Więcej aktualności

Asortyment złączy elastomerowych Jakob został rozszerzony o nowy wariant, EKM-VA. Ten wykonany ze...

Sprawdzone sprzęgło bezpieczeństwa serii SKB-KP jest używane od dziesięcioleci jako mechaniczne z...

Od dziesięcioleci sprawdza się na rynku jako niezawodna i ekonomiczna standardowa seria metalowyc...

Przy wyborze odpowiedniego sprzęgła do układu napędowego należy wziąć pod uwagę różne czynniki. Szczególną uwagę należy zwrócić na wymagany zakres momentu obrotowego, przesunięcie i temperaturę otoczenia sprzęgła.
Zastosowanie sztywnych skrętnie metalowych sprzęgieł mieszkowych w specjalnych stanowiskach testowych do dużych prędkości
Łatwy montaż